torsdag, mars 08, 2007

Kallsup

Det moderata socialborgarrådet i Stockholm vill låta krogarna i staden ha öppet dygnet runt och söker stöd hos oss andra storstäder, Malmö och Göteborg, för en ändrad lagstiftning. Det tycks dock som att ansvariga både här och där ser lite mer nyktert på frågan. Att säga att intresset är svalt vore att ta i..

Även om det knappast finns ett behov av just 24-timmars service på krogen, finns det dock anledning att fundera på hur den nuvarande lagstifningen ser ut. I Göteborg brukar det titt som tätt diskuteras huruvida krogarna skall få ha öppet till klockan 05.00. Motivet skulle vara att minska risken för våld på gatorna genom att folk inte går och drar på stan, utan håller sig inne på krogarna och att man motverkar svartklubbar. Jag kan dock inte påstå att jag är helt övertygad om att verkligheten passar in i den beskrivningen. Visst har väl svartklubbarna försvunnit, men har våldet minskat?

Dock har jag större förståelse för att behovet av förändringar när det gäller matkravet. Dagens krav på varm mat bottnar ju i att man helt enkelt blir mindre full om man äter samtidigt som man dricker. Det skall inte räcka att sälja mackor över disk, utan det skall vara "riktig"mat. Men nya matvanor ställer till det. Sushi är - tycker i alla fall vissa - riktig mat, men inte särskilt varm. Ergo ingen alkohol. Den som vill avnjuta sin råa fisk på en sushibar med en flaska Kirin eller sake blir besviken. De flesta japanska restauranger drabbas inte av detta då de samtidigt serverar mer tillagad mat, men de renodlade sushibarerna får problem. I sådana lägen kan jag hålla med min moderate kollega, det känns lite omodernt.